صنایع دستی آینه فرهنگ، سنت و زیباشناسی در هر کشوری محسوب می شود و نقش زنان در این زمینه غیر قابل انکار است.
در کشورهای مختلف جهان که در زمینه صنایع دستی معروف هستند، برنامه ریزی های خاصی برای کار زنان و هنرهای دستی آنان ارائه شده است. از جمله این کشورها می توان به هند، پاکستان و عمان اشاره کرد.
به لحاظ پیشرفت اقتصادی، صنایع دستی در هر کشور بسیار مهم هستندو در سال های اخیر بازار صنایع دستی جهانی شده و پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، اما در این میان نقش زنان همچنان کمرنگ است و شاید یکی از دلایل آن برنامه ریزی غیرسازمان یافته در استفاده از هنر دستی زنان بوده که موجب کاهش ارزش مهارت آنان در این زمینه شده است.
آمارها نشان می دهد کشورهای ثروتمند دارای اقتصاد غیر رسمی و کشورهای در حال توسعه نیز اقداماتی در این زمینه انجام می دهند.
بر اساس این آمار، دانمارک 18 درصد، نیجریه و تایلند حدود 80 درصد و پاکستان نیز حدود 70 درصد اقتصاد غیر رسمی دارند.
در واقع نیروی کار خانگی شامل زنان بوده و آنها یکی از بزرگترین گروه ها در زمینه تولید صنایع دستی محسوب می شوند. زنان در شرکت های مختلف فعالیت هایی از قبیل ساخت اشیاء زینتی، گلدوزی، دوخت پوشاک، بافندگی، فرش و بافت شال انجام می دهند.
در قرن هجدهم و نوزدهم زنان صنایع دستی داخلی را تولید و مصرف می کردند. آنان صنایع دستی را با انگیزه های مختلفی مانند تامین نیاز مالی خانواده، هنر و یا سرگرمی می ساختند.
البته ناگفته نماند در چندین سال اخیر نقش زنان در پروژه های کوچک و همچنین پروژه های خصوصی در مقیاس گسترده افزایش یافته و شبکه های متعددی در این زمینه وجود دارد.
در انجام گلدوزی که هنری سنتی است بسیاری از زنان با دارا بودن مهارت، مشکل بازاریابی کارهای دستی خود را دارند و در نتیجه این زنان هنرمند باید به افراد دیگر برای فروش صنایع منحصرب هفرد خود تکیه کنند که این افراد فروشندگان فروشگاهها و صادرکنندگان هستند. در نتیجه این زنان بی نام ونشان و وابسته به بازاریا بها خواهند ماند.
صنایع دستی فعالیت فرهنگی شناخته شد های در سراسر جهان است و به عنوان مهارتی برای پیشرفت در بخش اقتصادی محسوب شده و زنان زیادی آن را پذیرفته و در این زمینه فعالیت دارند، اما آنان فاقد سوابق قابل توجهی بوده و در نتیجه پیشرفتی در این زمینه صورت نخواهد گرفت و تاثیر آن نیز بر اقتصاد کشورها کم است، چون این افراد محل مناسب یا زیرساخت مطلوبی برای بازاریابی صنایع دستی خانگی ندارند.بر اساس گزار شها یکی از عوامل عمده در گسترش اشتغال زنان در زمینهصنایع دستی، ایجاد زیرساخ تهای مناسب و بازارهای هدف است.